מה עושים כשהחרדה משפיעה על אורח החיים השגרתי?

חרדה היא מצב פסיכולוגי שעם הזמן הופך גם לפיזי. למעשה, מדובר במצב בו אדם חווה מחשבות מטרידות אודות משהו רע שעומד לקרות, ומצבים של חוסר שקט שמתרחשים בשעות היום והלילה. מי שסובל מחרדה, ימצא עצמו סובל ממחשבות מטרידות (על בסיס יום יומי) שכוללות פחד מאיומים וסכנות. לעיתים, חרדה מתפתחת גם לתחושת עלפון או לכאב בחזה, בעוד שהיא עלולה להוביל להתקפים המתבטאים ברעד, הזעה, נשימה מהירה ותחלואה פיזית ונפשית.

השפעת החרדה על חיי היום יום

מי שסובל מחרדות, יודע כי ההשפעה על החיים תהיה מהירה. בעוד שמי שלא יטפל בנושא, יכול למצוא עצמו שוקע בדיכאון, לא מתפקד, ובמקרים חמורים אף לא יוצא מדלת הבית.  כדי להכיר טוב יותר את האפשרויות שיש בפניכם, מוטב להיכנס אל הרשת ולו כי תוכלו למצוא טיפול באתר חיבורים.

המודעות לחרדות ולהשפעה הפיזית והנפשית שלה, הפכה לגדולה יותר בשנים האחרונות, בעיקר בשל מטופלים שפנו לטיפול רפואי עקב כאבים שונים בגוף. כיום, כבר מוכרים הסיפורים על כאבים בחזה שזוהו על ידי המטופל כהתקף לב, אך התבררו כחרדות. גם מיגרנות קשות עלולות להתעורר בשל מתחים, בעוד שנשירת שיער, מחלות עור, חוסר תפקוד מיני, וכמובן דיכאון וחוסר יכולת לתפקד – יכולים להתרחש כתוצאה ישירה של חרדה.

השפעת החרדה על חיי היום יום

אז כיצד מטפלים בחרדה?

בראשית חשוב לגשת לטיפול כמה שיותר מוקדם, זאת כדי שהמצב לא ישפיע על תחומים חשובים בחיים. טיפול בחרדה מתחיל בראשית מאבחון פסיכולוגי, ולאחר מכן התאמת הטיפול המתאים ביותר למטופל עצמו. בכך אפשר למצוא שיטות טיפול שונות, כמו:

טיפול התנהגותי קוגניטיבי – טיפול הידוע גם כ CBT המסייע למטופל להתעמק המצבים בהם חש חרדה לקשר אותם למקרים בעבר: להביט בתוך קשת הרגשות שמלווים אותו: ובכך להתמודד עם החרדה באמצעות הבנה ובחירת דרכי התמודדות נכונים.

טיפול בביו פידבק – טיפול המשלב אימון מוחי נירולוגי. באמצעות ביופידבק אפשר לבחון את תגובות המוח לסיטואציות שונות. הטיפול נעשה באמצעות מערכת ממוחשבות שיודעת לנטר מדדים בגוף, ולאחר מכן לאפשר שליטה בתגובות פיזיות ונפשיות, בעת מצבים מלחיצים.

טיפול פסיכותרפיה – טיפול רגשי שמתנהל על ידי פסיכולוג, בו המטופל לומד להתמודד עם מצבי חרדה, להשקיט מחשבות, ולהבין מה גורם לו לפחדים. הטיפול כולל זיהוי מודים (רגשות ומחשבות) ובחירה במודים חיוביים – כדי להגיב טוב יותר למתחים ופחדים.

תרגול מדיטציה – גם תרגול מדיטציה יכול לסייע לסובלים מחרדה, בעוד שישנן שיטות לתרגל מדיטציה באמצעות מנטור או פסיכולוג שמומחה במדיטציית מיינדפולנס להשקטת מחשבות מטרידות.

טיפול תרופתי – במקרים מסוימים נעשה גם טיפול תרופתי המשולב בטיפול פסיכולוגי.

לסיכום, אף אחד לא צריך לחיות בפחדים בלתי נגמרים. אם אתם מרגישים שאתם חרדים, והחרדות מפריעות לכם לנהל חיים מאושרים – חשוב לקבל טיפול ולעשות זאת כמה שיותר מוקדם.

השארת תגובה